Svar: Mad strejke - dreng på 9 måneder
2. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Sabine
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
At jeres dreng ikke spiser så meget af gangen, leger med maden osv. handler højst sandsynligt om hans alder og den udvikling, som han lige nu går igennem. Det er helt normalt, at børn i 8-10 måneders alderen begynder at lukke munden, når vi forsøger at made dem, hjælpe dem - og ofte skyldes det ikke, at han ikke kan lide maden, men derimod at han nu kan lukke munden, nu kan sige fra...
Jeres dreng har en alder nu, hvor han godt ved, at når han kniber munden samme, drejer hovedet, skubber maden væk og tydeligt signalerer, at han ikke vil have maden, ikke vil spise, så gør det noget ved jer. Nogle forældre forsøger med særlige retter til barnet, andre lokker med belønning og legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse maden ind i munden på barnet.. Måske diskuterer I hen over bordet og hen over hovedet på jeres dreng, hvad næste skridt skal være, hvad I nu skal gøre...
Jeres dagsplan indeholder mange måltider og det er vigtigt og godt. Det er bedre, at han spiser lidt og tit end at han spiser få og store måltider. Det er også rigtig godt, at I forsøger at tage udgangspunkt i mad, som I selv spiser - men pas på at I ikke begynder at servere f.eks. pulvergrød, når han lukker munden for jeres mad. Det vil lære ham, at hvis han lukker munden, så får han noget andet tilbudt - det er bedre, at I forsøger at tilbdye ham mad, som består af forskellige fødevarer og i en konsistens, som I ved at han kan kapere og sætter pris på - men så udgangspunktet er familiemad.
Hvis han er mest til pulvergrød/færdiglavet babygrød, så prøv om I kan kombinere dette med en lidt grovere hjemmelavet grød, så han får begge dele og gradvist vænnes til at spise den hjemmelavede grød. Undgå også at give ham grød til frokost - her bør han tilbydes rugbrød og grøntsager af forskellige slags, han kan også få ris, pasta osv. men mange grøntsager vil være godt. Og hvis I ikke har rester fra aftensmaden, som kan bruges, så må I også gerne give ham en middagsret fra glas. Det er helt okay, at I på den måde bruge færdiglavet babymad, det kan være praktisk og sikrer ham samtidig større variation. Og vælg babymad, som passer til hans alder, det vil sige de glas, hvor der står fra 8 mdr...
I skal være opmærksomme på at han ikke bør tilbydes komælk - så hvis det er komælk I giver ham formiddag og eftermiddag, så bør han ikke tilbydes dette før han er 1 år. Han skal have modermælkserstatning og de fleste børn vil trives med flaske 3 gange i døgnet med den alder jeres dreng har - og fra 10 måneders alderen ofte 2 gange i døgnet. Da jeres dreng ikke får flaske før han puttes om aftenen, så vil det være en god idé at tilbyde ham flaske, før han puttes til middagslur. Og så fjerne mælken formiddag og eftermiddag.
Hvis I giver ham flaske før middagsluren og sen aften, så sikrer I, at hans mælkeindtag ikke påvirker hans øvrige indtag af mad. Men når mælken gives formiddag og eftermiddag, så er der en risko for, at det nedsætter hans appetit til frokost og aften.
Derudover vil det være en rigtig god idé, at I giver ham godnatgrød lavet på modermælkserstatning, så han får lidt ekstra mme den vej igennem og derudover må I meget gerne give ham mme af kop sammen med godnatgrøden. Så er det fint, at han puttes uden flaske og sen aften, kan han så få sit drømmemåltid :)
Det betyder at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne, tider ser således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop. Giv ham gerne fintrevet æble, frugtmos eller lignende på grøden, frisk blød frugt i hånden.
Puttes til lur uden flaske eller mad, som nu ca 8.30
Formiddag 10: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, Vand af kop. Skal ikke længere have mælk om formiddagen.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg, små stykker af frikadelle eller lignende og suppleres også med grøntsagsmos - gerne fra glas, eller han kan få varm mad, som er rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske med mme eller mme af kop og puttes til middagslur ca 13.30. Det er bedre, at han får mælk før han puttes til middagslur, end formiddag og eftermiddag...
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop og ikke mælk.
Aften 17.45: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød - gerne lavet på modermælkserstatning og får også mme af kop. Får derefter børstet tænder (hvis han har fået tænder)
Puttes ca 19.30 - uden flaske, da han afviser denne. Han har i stedet får mme af kop sammen med grøden og har også fået mme før sin middagslur.
Sen aften 23.30: Flaske, det der kaldes drømmemåltid og sover derefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Jeg vil foreslå jer, at I forsøger at tilbyde ham flasken kl ca 23.30, hvis I er vågne på dette tidspunkt, så I undgår at blive vækket kl 00.30, hvor I sikkert sover ret godt selv. Og hvis han fortsat vågner kl 04 for at få flaske, så vil jeg anbefale, at I forsøger at trappe ud af denne, så han får mindre og mindre mælk og til sidst helt kan undvære den. Det vil være rigtig godt, at I forsøger at hjælpe ham videre i søvnen med stillingsskift, nærhed osv. og uden at han skal have flaske i munden :) Det lyder for mig som om, at han gradvist skal trappes ud af den vane og nye rutiner sættes i stedet...
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke afviser mad i stykker, fordi han har ondt i halsen, hævede mandler eller lignende, som generer ham. Derudover er det rigtig godt, hvis I kan prøve at give ham brødhapsere, små stykker frikadelle osv. ind i siden af munden, når I giver ham mad. Det kan hjælpe ham til at tygge det og bearbejde det i munden. Men han skal også stadig have grød og mos, og I kan med fordel bruge f.eks. grøntsagsmos og frugtmos som smørbart pålæg på rugbrød og små bidder af en bolle.
Giv ham også gerne større stykker i hånden, som han kan sidde og gnave af - nogle børn synes det er langt mere spændende, end at blive tilbudt små brødhapsere :)
Det vil være rigtig godt at give ham mad i små stykker, som han selv kan fiske op med fingrene og putte i munden, så han nu begynder at øve sig i at bruge pincetgrebet. Og så er det måske også tiden at lære ham at spise med en gaffel? Måske er hans protest mod brødhapsere og mad i stykker, at han har lyst til at spise mere selv, men stadig har brug for at lære sig teknikken. Giv ham f.eks. rosiner - det kan børn i hans alder rigtig godt lide og der er stor øvelse i at tage dem fra bordet og spise dem (vær dog opmærksom på ikke at give ham mere end max 50 gram om ugen). Prøv også med godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager som f.eks. ærter eller større grøntsagsbuketter som kogt broccoli eller måske rodfrugtstænger eller kartoffelbåde bagt i ovnen, evt. med lidt olie eller smørsovs over...
Prøv at introducere ham for en gaffel, hjælp ham med at få maden på gaflen og lad ham selv føre made til munden. Nogle gange vil han måske pille maden af gaflen og spise den med fingrene - det er lige meget. Det vigtigste er at han spiser :) Og stille og roligt lærer han at spise selv. At lære ham at spise med gaffel og opfordre ham til at spise selv vil være anerkendende for den udvikling, som han går igennem og hans lyst til og behov for at vise mere og mere selvstændighed.
Sæt ham i den høje stol og giv ham kun få stykker mad af gangen. Fjern evt. tallerkenen og læg maden på bordet foran ham (brug evt. en plastik dækkeserviet). Giv ham kun 3-4 små hapsere af gangen, så han kan overskue det.
Prøv at holde fokus på det, I gerne vil have ham til, nemlig at spise. I kan f.eks. sige "ind i munden skat, ind i munden" eller sætte ord på at maden smager godt "mmm mam mam mam" eller lade ham smage jeres mad og modsat "vil du smage min mad? Må jeg smage din?" osv. så fokus er på at det er rart at spise - og ikke på, at han måske leger med maden.
Giv ham mad som variere i udseende - farver, konsistens og form, så han bliver fanget af maden og får lyst til at undersøge den...
Lad ham drikke af en kop med to hanke og hjælpe ham til at lære, at han kan holde med begge hænder, når han drikker. Giv ham som udgangspunkt vand af koppen og hjælpe ham til at drikke undervejs i måltidet. Det giver ham en pause, vandet er med til at opbløde maden i munden og hjælpe ham til at synke det og efter lidt vand, vil han så måske være parat til at spise igen...
Og giv ham også madro. Nogle gange vil det være rigtig godt, at han sidder alene ved bordet og spiser, og I så er i nærheden, stadig har ham under opsyn og følger med i at han ikke fejlsynker og lignende... men så han kan koncentrere sig om at spise og ikke om, hvad det han gør, gør ved jer. Så maden er mere spændende end hvad reaktion han kan få fra mor og far, når han afviser maden :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske